شرکت آریان درمان ابزار - صفحه اصلی

مقایسه شیشه سربی با محافظ سربی اکریلیک:

مقایسه-شیشه-سربی-با-محافظ-سربی-اکریلیک
چهار شنبه 12 آبان 1395 ساعت 14:10:52

مقایسه شیشه های سربی با محافظ اکریلیک
تعداد بازدید: 5371

معمولا جهت ارتباط اتاق کنترل با محیط تصویر برداری با پرتو های یونیزان از شیشه های سربی ( Lead Glass ) در ابعاد مختلف ( و ضخامت مناسب و متناسب با مولد اشعه و شدت پرتو اولیه دستگاه ) مورد استفاده قرار می گیرد این در حالی است که در برخی مراکز بجای این شیشه ها از محافظ های سربی اکریلیک (lead acrylic shield ) که معمولا به رنگ کهربایی روشن هستند استفاده می شود لذا در ادامه مقاله به مقایسه این شیلد ها  با شیشه های سربی می پردازیم :

 

۱ – شیشه سربی بسیار شکننده بوده و در صورتی که با احتیاط حمل نشود خواهد شکست . در صورتی که مقاومت ورقه های اکریلیک سربی در برابر ضربه بالاتر است از اینرو لازم است این شیشه ها بر روی لبه شان نگهداری شده ٬ تا حد امکان و تا زمان نصب از پالت مربوطه خارج نشوند .

 

۲ – سطح شیشه های سربی در برابر خش نسبتا مقاوم می باشد ( البته این بدان معنی نیست که سطح این شیشه ها هرگز خش نمی افتد ) . در مقابل ورقه های اکریلیک سربی به دلیل سطح نرمی که دارند ممکن است به راحتی در هنگام تمیز نمودن خش بیفتند که  اگر این روند خش افتادن ادامه یابد سطح ورقه اکریلیک مات و کدر خواهد شد ( تمیز نمودن این ورقه ها نیاز به مهارت و دقت کافی دارد ) .

 

۳ – معمولا ضخامت ورقه های اکریلیک سربی (lead acrylic shield ) حدود ۵ برابر ضخامت شیشه سربی ( با همان ضخامت سرب ) می باشد در نتیجه در ضخامت های بالا شفافیت و وضوح در شیشه سربی بسیار بالاتر خواهد بود .

 

۴ – در صورت قرار گرفتن این ورقه های اکریلیک ( پلاستیک سربی ) در معرض تابش پرتو ماوراء بنفش ٬ تغییر رنگی در سطح آنها ایجاد خواهد شد همچنین این ورق ها در برابر مواد شوینده و شیمیایی از حساسیت بالایی برخوردار می باشد اما شیشه های سربی مورد استفاده در حفاظت پرتو و مراکز رادیوگرافی نسبت به مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش از مقاومت مناسبی برخوردار می باشند .

۵ – از آنجا که ضریب شکست نور در ورقه های اکریلیک سربی کمتر از شیشه های سربی ( Lead Glass ) می باشد در آنها شاهد انعکاس کمتری خواهیم بود .

 

۶ –  معمولا ورقه های  سربی اکریلیک در سایز های بسیار بزرگتر از شیشه های سربی تولید می شوند

۷ – به دلیل ماهیت شیشه سربی ( Lead Glass ) این مواد غیر قابل احتراق می باشند اما  ورقه های اکریلیک سربی در تماس با حرارت سریعا آتش گرفته گازی سمی از آنها منتشر می شود علاوه بر این جهت برش این ورقه ها در قطعات کوچکتر باید دقت شود گرد سمی پراکنده شده  مشکلی ایجاد نکند این در حالی است که شیشه سربی حتی با خرد شدن نیز گاز یا گرد سمی ایجاد نمی کنند .